Návrat na místo činu, tak by se dal označit příjezd týmu AG MOTORSPORT RACE CARS na podzimní podnik FIA Masters 2016. Setkání vrchařských mistrů se totiž odehrálo v letošním roce na české trati Ecce Homo ve Šternberku, kde tak letos podruhé konal vrcholný podnik pod hlavičkou FIA. Po červnovém závodě Mistrovství Evropy se opět sjela evropská špička na úpatí Jeseníků, aby uzavřela sezónu závodem národů, tedy FIA HILL CLIMB MASTERS. AG RACE CARS nechtěl na tomto závodě chybět i přes nepříznivou sezónu, kdy právě při pátém závodě sezóny ve Šternberku došlo k poškození motoru prototypu Osella PA30 a sezóna se následně odvíjela podle zcela nečekaného scénáře: „Motor jsme po Šternberku museli odvést k motoráři a vzhledem k napresovanému kalendáři závodů, jsme již věděli, že při tříměsíčním termínu opravy, budeme jen stěží zachraňovat letošní sezónu. Jak jsme přepovídali, motor jsme dostali k dispozici až po sezóně, tak jsme se alespoň pokusili o účast na Masters. Díky divoké kartě od Autoklubu ČR nám byl start umožněn a tak začal náš souboj s časem, abychom zvládli naistalovat do vozu opravený motor s novou elektronikou a také test vozu,“ prozradil před závodem ve Šternberku Petr Vítek, který si jistě představoval závodění s novým vozem Osella PA30 v jiném podání.
Porodní bolesti při implementaci nové elektroniky na zrepasovaný motor přidělaly mnoho vrásek na čele celému týmu. Po tří týdenní tvrdé práci se o startu na Masters rozhodlo prakticky až ve čtvrtek těsně před závodem, kdy se podařilo doladit fungování řazení a managementu motoru na brněnském automotodromu a tak se mohl tým přesunout na legendární trať linoucí se nad šternberským hradem, kterou zároveň považuje za svoji domácí…
Startovní listina Masters prozrazovala, že se bude ve Šternberku jednat o největší vrchařský podnik historie tratě a Petr Vítek s týmem byl nesmírně šťastný, že se mohl stát jeho součástí. Na start závodu se postavilo celkem 36 speciálů kategorie 2 a v takové konkurenci byla radost závodit. Velkou potěchu dělala týmu i divácká podpora, která byla na domácí trati nepřehlédnutelná. Starosti naopak přidělalo před prvním sobotním tréninkem nízké napětí baterie, které nakonec zapříčinilo, že Petr Vítek neodstartoval do úvodní jízdy víkendu. Na druhý pokus se už vůz připravit a Petr Vítek dostal prostor seznámit se s krátkou, 3333 metrů dlouhou, variantou Ecce Homo, když byl cíl závodu umístěn těsně za Sojkovou zatáčkou: „V tréninku jsme přišli o jednu jízdu, když nás zradila baterie. Hodně to mrzelo, protože na testu v Brně už vůz fungoval skvěle a moc jsem se těšil na návrat na kopce. Zítra se jede na tři jízdy, kdy bude rozhodovat nejrychlejší čas v jedné z nich. Škoda té první jízdy, mohl jsem být v druhé jízdě rychlejší, ale nešlo odhadnout, jak bude auto za tak nízkých teplot fungovat…“, ohlížel se za jedinou sobotní jízdou pilot modré Oselly PA30.
O skvělém hodnocení závodu Masters z velké části rozhodlo příznivé počasí, které během víkendu vydrželo bez deště. Teploty sice nebyly optimální, proto také nebylo jednoduché ohřát na tříkilometrové trati pneumatiky, ale důležité bylo, že se na Ecce Homo dalo závodit i v tak pozdním termínu. Závodní den se při Ecce Homo Masters povedl ve velkém stylu. Na celém světě bylo možno využít profesionálního přímého přenosu, diváci kolem tratě se sešli rovněž v hojném počtu a samotní jezdci si nemohli přát lepší rozlučku se sezónou, díky skvělé práci pořadatele. Petr Vítek se při svých jízdách posouval stále k rychlejším časům a snažil se vrátit zpět do jezdecké pohody, kterou narušila dlouhá pauza: „Nejedeme zcela na maximum, závod jsme pojali hlavně jako prostor pro testování. Snažíme se nasbírat data, ověřit funkčnost všech nových systémů. Máme k dispozici po celý víkend pomoc od inženýra z Itálie a během jízd dolaďujeme elektronické mapy pro systém řazení. Bohužel máme i malé trable s aerodynamikou, ale to jsme věděli už před závodem. Závod se jede ve skvělé atmosféře, mnoho jezdců se nechalo strhnout a jede opravdu na hraně. I nám se ve Šternberku velmi líbí a závod Masters je velkou oslavou našeho sportu.“
Na FIA Masters se tým rozloučil s oficiální částí letošní sezóny a využil prostoru pro přípravu na nadcházející sezónu. Závody sice pro letošní sezónu končí, ovšem AG Motorsport bude dále pokračovat v testovacím režimu. Petr Vítek by rád ještě letos absolvoval další kilometry, třeba pro odstranění problémů s aerodynamikou, tak aby v příštím roce, kdy opět nebude chybět při závodech Mistrovství Evropy, mohl co nejlépe bojovat mezi evropskou špičkou.