AG Motorsport bojoval v polské Zaluži

Petr Vítek s Osellou PA30 se poprvé v letošní sezóně postavil na start závodu mimo Českou republiku. Premiéru na mezinárodním poli si odbyl v polské Zaluži na téměř pětikilometrové trati v podkarpatí. Pro Petra se nejednalo o první zkušenost s místní tratí, protože tam závodil už na začátku devadesátých let, tehdy ještě v kokpitu národní formule. Od té doby se již mnoho změnilo a s Osellou PA30 přijížděl k druhému závodu mezinárodního poháru FIA jako jeden z favoritů.

Závodní víkend měl týmu posloužit především k získání co nejvíce zkušeností v závodním režimu. Program závodního víkendu se tomu přímo nabízel, vždyť bylo možné absolvovat celkem osm jízd za celý víkend. Profil tratě není na první pohled příliš složitý, netradiční je především první pasáž tratě, kde jezdci přijíždí do první zatáčky po kilometrové rovině, kde se projeví maximální rychlost závodních vozidel: „S Záluží sice nějaké zkušenosti mám, ale to je již velká historie. Trať má jiný povrch a já jsem o 25 roků dále. Přijeli jsme do Zaluže především testovat a najet co nejvíce kilometrů. Vše směřujeme k letošnímu závodu Ecce Homo, který je pro nás i naše partnery velmi důležitý a chceme být 100% připraveni. Na tomto závodě můžeme vyzkoušet aerodynamiku, díky dlouhé rovině po startu i chování podvozku na ne zcela ideálním povrchu. Samozřejmě naší povinností bude i boj o nejrychlejší trojici závodu, kam bychom měli papírově patřit,“ informoval o svých plánech Petr Vítek, při zkušebních jízdách po trati, kterou už v tu dobu skrápěl déšť. Déšť byl totiž rozhodujícím prvkem celého víkendu. Po pátečních přeháňkách nestačila trať v horních partiích dostatečně vyschnout a tak se úvod sobotního programu jel velmi opatrně, protože podmínky nebyly vhodné ani pro volbu suchých gum ani mokrých. Na suchém obutí se tedy jízda stala hazardem, ovšem za vědomí, že nebude zničena mokrá pneumatika. Po odjetí dvou tréninků měl tým práci s úpravou drobností v nastavení podvozku, Petr Vítek hlásil, že je vůz silně nedotáčivý. Ovšem než stačil vyjez na trať pro ověření úprav na voze začalo pršet. Sobotní den tak pro AG Motorsport Race Cars předčasně skončil: „Trať je hodně kluzká za sucha, natož za mokra. Na trati je navíc hodně uniklého oleje a v horní části spadla mlha, takže nemá cenu dnes dále riskovat, budeme se soustředit na neděli, kdy se závod započítává do FIA poháru.“

Podoba nedělního prvního tréninku byla jako deja vu toho sobotního, osychající trať s nejasným množstvím vody na trati nedávala šanci na jakoukoliv možnost normální jízdy. Ovšem počasí dávalo najevo,  že nedělní den bude ve znamení slunce a tak se vyplatilo počkat až na start druhé nedělní jízdy. V ověřovací jízdě si jezdec potvrdil správnou cestu při úpravě nastavení Oselly a směřoval k první závodní jízdě, kde měl v plánu pořádně zabrat a předvést své možnosti. Před startem jízdy jezdce a tým pozlobil nestandardní projev motoru Oselly při startu, kdy chvíli trvalo než se podařilo  vůz uvést do chodu, nicméně závodní jízdě již nic nebránilo. Snad jen množství oleje na trati, což si vyžádalo delší odklad startu a následně při jízdě v první závodní jízdě zvýšenou opatrnost. V celkovém hodnocení byl výsledkem pátý nejrychlejší čas a druhý nejrychlejší ve skupině E2-SC. „Provedené změny na autě se projevily pozitivně. Byli jsme rychlejší ve spodní části tratě. Možná až příliš jsem se obával množství oleje na trati a brzo brzdil před zatáčkami, ale nemělo smysl jet na absolutní riziko. Druhá jízda snad bude lepší,…“ debatoval nad výsledky opavský pilot po prvním měření sil se soupeři. Do druhé jízdy se Petr chtěl především soustředit na svůj jezdecký výkon.

Ze soustředění před druhou závěrečnou jízdou ho vyrušil pořadatel, který hlásil, že ihned musí Petr se svojí modrou Osellou na start, že přišel jeho čas. Množství odstoupení způsobilo rychlý uplynutí času vyhrazeného pro přípravu jezdců. V momentě, kdy se chtěl Petr vydat na startovní čáru opět nechtěl naskočit motor Zytek v jeho Oselle. Ani rychlá reakce mechaniků nepomohla dostat na start vůz s naskočeným motorem, zvlášť když pořadatelé vypustili do úzké uličky směřující ke startu civilní vozidla do protisměru. Motor Oselly naskočil v momentě, kdy již uplynula lhůta pro start Petra Vítka do závěrečné jízdy. Polský závod tak dostal hořkou příchuť, kterou způsobilo několik faktorů, jenž se objevily v jeden moment…

AG Motorsport Race Cars ale své zbraně neskládá a dál bude bojovat už tento víkend na východě Slovenska při závodě Moris Cup Jahodná u Košic, kde pokračuje Mezinárodní pohár FIA třetím závodem…

 

 

Napsat komentář